måndag, april 02, 2007

Bilismen har fått nya ovänner

I ett pressmeddelande från Vägverket läser jag:"Det finns risk för att många vägbyggen måste skjutas på framtiden. Vägverket har på regeringens uppdrag tagit fram en förändrad investeringsplan som är 15 procent lägre än den nuvarande planen."Förbifart Stockholm försvinner ur planen på obestämnd tid.

Efter detta dystra besked konstaterar jag att vi i Stockholm snart har biltullar runt staden. Alltså en ny skatt som drabbar storstockholms bilister. Det handlar numer inte om några miljöavgifter utan ett mer klassiskt borgerligt ekonomiskt tänkande för att finansiera byggandet av landsvägar. Att biltullen blir avdragsgill i deklarationen för de som gör arbetsresor är ett sätt att blidka den egna opinionen och konservera klyftorna mella låg- och höginkomsttagare.

Samtidigt läser jag nu i media om den förändrade bilförsäkringen som i ett första steg höjer trafikförsäkringsavgiften med c:a 30% och om tre år är samma avgift fördubblad. Den höjda avgiften ska täcka sjukvårdskostnader för trafikoffer. Snacka om systemskifte!

Bensinskatten? Ja inte har den sänkts.

Undrar just vart alla dekaler och streamers med med krav på sänkt bensinskatt, bygg ringen nu och inte minst Stoppa biltullarna tagit vägen? Finns dom att få tag i tar jag gärna emot tips.

I väntan på ev tips funderar jag över när miljöbilslistan för Stockholm kommer. Inte blir jag förvånad om den innehåller både Rolls Royce och BMW:s stadsjeepar.

Inga kommentarer: