måndag, oktober 03, 2005

Politiskt klotter?

Just nu pågår diskussionen om valsedlarna till folkomröstningen om miljöavgifter/trängselskatt i stadshuset. Med full färståelse för den komplicerade förhandlingssituationen går det ändå en och annan kall kår efter ryggraden när jag ser att valsedeln håller på att utvecklas till ett dåligt designat flygblad.
Kanske på grund av ålderdom och tilltagande konservatismen så blir jag alltmer tilltalad av regeln som gäller i allmänna val: Ingen politisk argumentation på valsedlar. Det är naturligtvis inte lika enkelt i en rådgivande kommunal folkomröstning, men i mitt dagliga arbete med information och kommunikation som grund är jag rädd att valsedlar som ser ut som flygblad med en svårbegriplig text riskerar att skrämma bort en hel del väljare från att delta i folkomröstningen.

Ett tydligt budskap vinner alltid över ett luddigt!
Det vore mer än tråkigt om det synnerligen viktiga försöket med miljöavgifter inte kan permanentas, om det fungerar bra, på grund av att folket vänder omröstningen ryggen.

För övrigt tror jag på hyresrätten, framförallt den allmännyttiga. Den tron delar jag med en majoritet av befolkningen. Den svenska modellen för hyresrätt där merparten av bostäderna är i allmännyttig ägo står stark. Det parti som tar tydlig ställning för hyresrätten och är trovärdig i argumentationen har många röster att hämta i nästa års val.