Svenskt Näringsliv - vilket liv!
Arvtagaren till gamla SAF (Svenska Arbetgivarföreningen), Svenskt Näringsliv visar nu sitt rätta jag. Namnbytet var en detalj i omorienteringen från renodlad arbetsgivarorganisation till modern lobbyorganisation som snabbt tog itu med de omoderna centrala förhandlingarna. LO:s inflytande över löneförhandlingarna skulle minska, branchorganisationerna var bättre skickade att sköta lönebildningen. Så plötsligt dyker gamla SAF upp och sätter stopp för ett löneavtal som handelns organisationer enats om.
Inget nytt under solen
Att Svenskt Näringsliv nu hotar handelsarbetsgivarna med höga böter om de framhärdar och skriver under det avtal de accepterat är inget nytt. Böter mot medlemsföretag och brancher är en gammal tradition inom arbetsgivarorganisationen. Redan för c:a 35 år sedan träffade jag mindre företagare som efter massiva kampanjer anslutit sig till SAF. När de ganska snart upptäckte att de inte fick valuta för den höga medlemsavgiften blev de minst sagt chockade när de fick veta vad det skulle kosta att lämna organisationen. Med höga straffavgifter gjorde SAF det omöjligt för de flesta företag att begära utträde. Nåväl, det är deras sätt att hantera sin organisation, att förvänta sig något annat från herrar som betraktar demokrati som en svordom är inte möjligt.
Att det var SAF som drev de borgerliga partierna till att införa kollektivavtalslagen 1928 under starka protester från fackföreningarna talar både Svenskt Näringsliv och den politiska högern tyst om idag. Det var dåtidens arbetsgivare som på detta sätt ville tvinga fram arbetsfred och få slut på de ofta förekommande strejkerna som tog hårt på svensk arbetsmarknad under 1920-talet.
Tio år senare, 1938, hade LO och fackförbunden förlikat sig med kollektivavtalslagen och satte sig ned ute i Saltsjöbaden tillsammans med SAF och träffade den överenskommelse som blev "saltsjöbadsandan". Att denna anda som varade till långt in på 1960-talet haft en mycket stor betydelse för vårt lands utveckling till kanske det främsta av välfärdssamhällen kan knappast någon ifrågasätta.
Nu går klockan snabbt bakåt, de "nya" moderaterna och de andra högerpartierna vill tillsammans med Svenskt Näringsliv tillbaka till tiden före 1928.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar