Brommaflyget - gammalmodig lösning
Den moderatledda alliansen i Stockholm försöker köra över stockholmarna utan ett brett demokratiskt samråd med opposition och medborgarna vill upphäva det nuvarande avtalet med Luftfartsverket, som gäller t.o.m.2011, i förtid och teckna ett nytt avtal på 31 år från 2008 till 2038.
Antal flygningar förväntas öka från dagens 65 000 flygrörelser till 80 000 per år, en ökning med 23 %. En flygresa beräknas generera 2,36 ton koldioxid. Ur detta perspektiv är det helt ofattbart att antalet flygrörelser ökas när vi måste vidta akuta och omfattande åtgärder mot klimatförändringarna.
Dessa flygrörelser kommer att drabba Kungsholmen, Södermalm, Bromma från Alvik till Mariehäll och Ängby, Kälvesta i Vällingby, i drygt 30 år framåt. Dagens 15-åringar kommer att vara 45 år innan de får möjlighet att ta ställning till flygverksamhet på Bromma.
Utvecklingen av Nordvästra Kungsholmen påverkas naturligtvis också. Det attraktiva, centrala och sjönära läge som Nordvästra Kungsholmen har är starkt kringskuret av såväl trafikleder som flygplanstrafik. Både bullernivåerna och säkerhetsriskerna med att ha kvar en flygplats i ett så centralt läge som Bromma innebär en försämring för ett område som är en viktig del i Stockholms utveckling. Flygplatsen hämmar denna utveckling.
Förslaget som innebär en satsning på flygtrafiken är miljövidrigt, odemokratiskt och utgör stora säkerhetsrisker för invånarna. Avtalsförslaget har inte ens en uppsägningsklausul, som gäller lika för båda parter.Att binda staden vid ett avtal som sträcker sig 31 år framåt i tiden är ett otidsenligt och ineffektivt användande av stadens mark som i stället skulle kunna användas till att bygga ett nytt ekologiskt och klimatneutralt bostadsområde.
Avtalets konstruktion är ett juridiskt fiasko då parternas villkor för uppsägning av avtalet ej är jämbördiga. Seriösa trafikforskare är idag överens om att kortdistansflyget kommer att konkurreras ut av allt bättre, billigare och miljövänligare tågförbindelser. Detta kan innebära att Luftfartsverket avvecklar flygverksamheten på Bromma men utan att säga upp avtalet med staden. Då står Stockolm i skamvrån med en öde flygplats på attraktiv mark som inte går att komma åt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar