Trängselskatteförsöket - succé från första dagen?
När jag på måndagsmorgonen tittar ut på gatan ser jag att bara en tredjedel av p-platserna är upptagna. Något nytt har hänt, i många år har det inte funnits en enda p-plats ledig efter klockan 7 en måndagsmorgon. Kollar tidningskommentarerna på Internet och möts inte av "igenproppat på Essingeleden" eller "kaos i pendeltågstrafiken" vilket en hel del media hade förespeglat kvällen innan.
Tydligen har trängselavgiften fått avsedd effekt vilket naurligtvis är mycket bra.
Jag skäms inte över att min skepsis verkar komma på skam. Min uppfattning att bilisterna är ganska så okänsliga för ekonomiska effekter var fel i detta fall. Men visst är det konstigt att bilister som betalar 350.000 kronor för en bil, med en månadskostnad på c:a 3.000 kronor i räntor och amorteringar, 11:30 litern för bensin och mellan 12 och 35 kronor i timmen för att parkera i innerstaden skulle bry sig så särskilt mycket om en trängselskatt på mellan 20 och 60 kronor per dag. Är det viktigare vad man betalar för än vad det kostar?
Tack Motormännen, Anders Gustâv och katastrofbasunerna
Det verkar faktiskt så att Motormännen och Moderaterna lyckats över förväntan med sin propaganda mot trängselskatteförsöket. Vem vågar ta bilen till jobbet om "trängselskatten raserar din privatekonomi" som de två M:en påstått?
Kanske har de gjort om turistnäringens bravad från tidigt 90-tal. I en påkostad, välorganiserad och framgårngsrik kampanj mot turistmomsen lyckades turistbranchen få sådant genomslag för hur ruskigt dyrt det var att turista i Sverige att både europeiska och amerikanska turister istället valde att resa till Danmark och Norge.
Kräv folkomröstning
Bäste Anders Gustâv, du som är en sann vän av folkomröstningar, är det inte läge för att svenska folket får säga sitt om var den svenska nationalarenan för nationalsporten fotboll ska ligga?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar