söndag, september 10, 2006

Har lögnen och fusket blivit OK?

Just nu känns det som att den borgerliga medelklassens dubbelmoral upphöjts till någon slags normalitet. Nej, jag ska inte spekulera i folkpartiets dataintrång den här gången. I stället nöjer jag mig med att peka på ett par i förbigående uppsnappade texter.

I slutet av veckan fick jag, som bilägare i Stockholm, ett brev från moderaterna Kristina Axén Olin och Sten Nordin. Där kunde jag läsa följande två meningar:
"Trängseln i stockholmstrafiken är inte särskilt omfattande ur ett internationellt perspektiv och tidsvinsterna av trängselskatteförsöket inte särskilt stora. Under morgonrusningen var det exempelvis ingen skillnad alls."
Den andra meningen är en uppenbar lögn. Den första meningen antyder att stockholmarna är gnälliga när de klagar på bilköerna och bör vänja sig med detta tillstånd. Det är ändå mycket värre internationellt.

På ABC:s hemsida läste jag följande:
"En ny undersökning som Stockholmspartiet har gjort visar att av de totalt 101 ledamötena i kommunfullmäktige är nästan hälften heltidspolitiker. Bara en minoritet är fritidspolitiker." Hur kan man få ihop detta? Nästan hälften är heltidspolitiker och fritidspolitikerna är i minoritet, alltså är dom som utgör nästan hälften fler än resten som rimligen måste vara några fler än hälften. Eller finns "Osynliga partiet" redan i Stockholms kommunfullmäktige och gäckar de matematiska beräkningarna? Jag sökte vidare på Stockholmspartiets hemsida för att försöka få klarhet i problemet. Men där fanns inte en rad om denna undersökning.

Nåväl, jag kan bara uttala mig om den socialdemokratiska grupp där jag själv ingår som en av 35 ledamöter och konstaterar att i denna grupp finns det 10,5 heltidsarvoderade politiker vilket motsvarar 30% av hela gruppen. Men det kan kanske beskrivas som nästan hälften om man är yvig med siffrorna. Dock blir det en väldigt stor minoritet av de fritidspolitiker som utgör 70% av den socialdemokratiska fullmäktigegruppen.

Inga kommentarer: