tisdag, december 19, 2006

Det nya klassamhället börjar ta form

Lagom till jul börjar konturerna av systemskiftet skönjas. Den
moderatledda borgerligheten på alla parlamentariska nivåer visar nu
upp sin politiska inriktning utan valrörelsens skyddande dimridåer
och nställsamma löften till folket. På område efter område dras
tumskruvarna åt, mest för de som tjänar minst och lite mindre för
de som tjänar mer.

Borgerlig rättvisesyn
Uppenbarligen är det så att begreppet rättvisa har en hel del olika
ansikten. Den regeringsstödda varianten ser ut att bygga på den
mycket enkla teorin att de som tjänar mest är de bästa individerna
och för detta ska de belönas - i all evighet.

Trafiken och miljön
Den borgerliga majoriteten chockhöjer idag SL-taxorna.
Enhetstaxan, årets hit i kollektivtrafiken, försvinner. Det drabbar
främst ungdomar och pensionärer, men också miljön då många
bilister valde bort bilen vid tillfälliga besök inom tullarna för att det
blev billigt, enkelt och bekvämt.
Trafiklandstingsrådet har ett övergripande mål; att tågen ska hålla
tidtabellen. Det blir naturligtvis enklare om antalet trafikanter
minskar.

Senare i vinter kommer trängselskatten tillbaka. Vilket vid första
tanken var en överraskning. Nu börjar strategin klarna. Några
miljöavgifter blir det inte. Den "nya" trängselskatten blir en ren
trafikavgift där eventuella överskott går tillbaka till bilismen. På
köpet får man en ny trafikstruktur, de som har råd kan åka
bekvämt och utan trängsel på de bästa vägarna. Andra trafikanter
trängs ut i periferin eller tvingas ta sig fram i en allt dyrare
kollektivtrafik.

För ett par veckor sedan beslutade kommunfullmäktigemajoriteten
att halvera stadens miljöbudget som bland annat innebär stängning
av det högteknologiska reningsverket i hammarbyhamnen, ett
föredömme och en internationellt känd forskningsmiljö.

I stadshuset har man också satt igång en översyn av definitionen
"mijöbil" under förevändningen att de bilar som idag klassas som
miljövänliga är för få.

Ett tips är att alla nya och dyra bilar, från stadsjeepar till häftiga sporbilar blir miljöklassade och befriade från trängselskatt och boendeparkeringsavgifter.

Så när statsministern säger att han ska aktivt påverka EU för att
uppnå klimatmålet 2030 finns det ingen anledning att tro på hans
ord.

Inga kommentarer: