tisdag, juni 21, 2005

Semesterblogg 1

Läste i någon tidning att en ökänd hyresvärd fått sin andra fastighet i Traneberg satt under tvångsförvaltning. Jag träffade på vederbörande för c:a tio år sedan och skrev en gång nedanstående berättelse över hennes verk. Av mig och många hyresgäster kallades hon
Parfymtanten
"En av de märkligaste människor jag mött och en av de värsta fastighetsägare jag träffat. Första mötet varade i tre timmar. Förvarnad av kollegor att hon var en hopplös person bestämde jag mig för att ge henne gott om tid att berätta om sitt ärende. Jag ville inte döma henne "ohörd". Ärendet gällde upprustning med stambyten i en av hennes fastigheter. Efter att noga förklarat för henne vad som gällde och hur hon borde hantera samrådet med hyresgästerna hade jag en stark känsla av att hon inte förstått någonting. Jag frågade då om hon var medlem i Stockholms Fastighetsägarförening (SFF). Då hon svarade jakande bad jag henne söka hjälp där. Vilket hon också gjorde!

En kort tid därefter träffade jag en av Fastighetsägarföreningens jurister och fick frågan om det var jag som skickat Parfymtanten till dom. Naturligtvis svarade jag ja och fick omgående uppmaningen att inte göra det en gång till. Föreningens jurister ville inte ha med henne att göra.
Vid ett tillfälle uppmanades jag (av en jurist från SFF) att skriva till Fastighetsägarföreningens ansvarsnämnd och berätta om Parfymtantens alla övertramp så att föreningen skulle få skäl och underlag för att utesluta henne från Fastighetsägarföreningen. Vid den här tiden hade Hyresnämnden 19 pågående ärenden mot Parfymtanten. Samtliga handlade om tvister med hyresgäster i de två hus hon ägde.

Parfymtanten ser inte mycket ut för världen, är ganska tytslåten och lågmäld men en hejare på att stoppa märkliga meddelanden i hyresgästernas brevlådor och sätta lappar på hyresgästers cyklar, bilar och barnvagnar. I hennes fastigheter är nästan allt förbjudet. Hon bifogar alltid ett par A4-sidor med ordningsregler till hyreskontrakten. Där står att det är förbjudet att röka i lägenheten, även på balkongen, förbjudet att använda parfymerade tvätt- och diskmedel, förbjudet att ha hund, katt eller andra husdjur, förbjudet att ha vapen (även i låsta vapenskåp) och en hel del annat som strider mot hyreslagen.

Parfymtanten tar ut högre hyror än hon har rätt till, hyr ut olagligt i andra hand, vägrar lägenhetsbyten, trakasserar hyresgäster på löpande band och är totalt hänsynslös mot alla hyresgäster."

Det är skrämmande att vem som helst kan köpa och äga flerfamiljshus där många boende har sina hem, utan någon somhelst lämplighetsprövning. Det är lika skrämmande att det ska ta tio år att få helt galna fastighetsägares hus satta under tvångsförvaltning.

Inga kommentarer: