onsdag, juni 15, 2005

Ständigt detta STOKAB

För ett halvår sedan bakade TCO:s ordförande Sture Nordh i ett uttalande ihop STOKAB och Ryanair när han talade om arbetsgivare som struntar i eller försöker kringå våra arbetsmarknadslagar. Att detta uttalande inte resulterade i någon större aktivitet från Stadshus AB är i sig förvånande.

Nu väntar en stämning i Arbetsdomstolen för STOKAB:s brott mot kollektivavtalslagen.
SKTF:s stockholmsavdelning har sin bild klar för sig:
"Ansvaret för att konflikten på Stokab, efter nästan ett års förhandlande, nu hamnar i arbetsdomstolen vilar på Stokabs ledning, d.v.s. vd och styrelse. Ett tungt ansvar för bolagets handlande och förhållningssätt bör dock läggas på den administrativa och politiska ledningen i koncernstyrelsen som vi menar direkt eller indirekt sanktionerat bolagsledningens agerande."

Det är hårda ord som knappast kan tigas bort.

För bara tre år sedan minns jag ett möte med tjänstemän på ITU (Internationella Teleunionen) i Geneve. Med lyriska blickar pratade de om STOKAB som den stora förebilden för hantering och utbyggnad av den moderna fiberoptiska infrastrukturen. STOKAB var det goda exemplet som många kommuner och regioner i hela världen visade stort intresse för.

Alltså, från förebild till avskräckande exempel på mindre än tre år. Knappast någon ära i detta för staden som vill vara The Capital of Scandinavia.

I gått minne finns också den omtvistade uppsägningen av Stockholm Vattens VD, hon som skött sitt uppdrag på ett utomordenligt sätt i 17 år, men fick sparken för att hon tog ett beslut helt i linje med koncernens intentioner, formellt fel, ja, men ändå rätt. Samtidigt som en annan VD kan bryta mot lagar och sitta kvar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sent skall syndarna vakan.
Stokab som var en stjärna på bredbandshimmelen har nu tappat ansiktet och den politiska enigheten har helt kommit av sig pga bristen på kunskap för att driva ett företag av den här typen.
Kraven på proffsighet att driva ett bolag som Stokab både vad gäller politisk och affärsmässig kunskap tycks nu helt saknas. Mats Hulth och Carl Cederschiöld visade en beslutsamhet runt bolaget och hade ambitioner att göra Stockholm till Europas IT-huvudstad som nu kommit på skam.
Varför gör inte styrelsen något för att se till att bolaget återfår sin status och samtidigt sätter Stockholm på kartan igen.
Som skattebetalare och invånare i Stockholm önskar jag att någon tar tag i frågan och inte ständigt försöker sopa problemen under mattan.
Förr eller senare kommer allt upp till ytan i alla fall och då finns det förmodligen vissa i stadshuset som får se sig om efter nya jobb.
Det blir tungt nog att vinna valet utan ha problemet hängande i pressen veck efter vecka och vart efter tiden går kommer det förmodligen fram nya avslöjanden som ytterliggare spär på det hela. Billström bör bita i det sura äpplet och inse att det kanske inte var så klokt av henne att plantera "sin man" på Stokab och försöka rätta till skadan medan tider är.

Bredbands intresserad Sosse

Anonym sa...

Jag håller med dig i sak "Bredbandsintresserad sosse", men är det inte dags för dig att överväga din politiska hemvist?Det är ju sossarna som styr och är ansvarig för vad som hänt inom företaget. Betänk att sossarna också har "toppat" laget i
styrelsen. En fd gruppledare i riksdagen, ett biträdande finansborgarråd samt en fd (s)-märkt stadsdirektör.Detta kombinerat med en förvirrad VD borde få dig att tvivla på sossarnas handlingskraft och förmåga att hantera framtidens utmaningar.

Anonym sa...

Jag håller med spanjorskan!

Anonym sa...

Jag är en politiskt intreserad medborgare, som försöker hänga med i politiken. Jag är inte medlem i något parti för jag kan inte stödja något partis program.

Oftast röstar jag med socialdemokraterna men nu känner jag mig sviken. En av mina bästa vänner jobbar på Stockholm Vatten och det han berättar är häpnadsväckande. Jonsson skötte Stockholm Vatten hyggligt bra och hade personalens förtroende trots nedskärningar. Hon fick ändå sparken av Billström som intervenerade i Stockholm Vattens styrelse. Jonsson gjorde ju bara som hon blivit tillsagd av Billström och sossemajoriteten. Otroligt märkligt. Ingen på Stockholm Vatten förstår någonting. Och respekten för Billström är noll. Min sagesman säger att Billström ville göra sig populär på en fd sossepolitikers (Jonssons) bekostnad. Jag vet inte och egentligen bryr jag mig inte om hur en välbetald direktör med fallskärm behandlas om det inte vore för att det avslöjar något riktigt ruttet hos Billström.

Allt för makten är Billströms paroll. Bara jag får mediapoäng.

Trots det glasklara löftet om biltullar så svek hon. Vem kan tro på henne framöver. Inget är vikigare än att jag får vara finansborgarråd är hennes paroll. Inte direkt valvinnande.

Och sen fick hon stryk av sossarna i fullmäktige, vad jag förstår. Men ändå ljuger hon och säger att hon fortfarande är gruppledare. Det är ju ren lögn. Eller skrev journalisterna fel ?? - Håkan

Stokab vet jag inte mycket om, annat än att jag gillar att staden och inte kapitalisterna bygger infrastruktur. Även om jag gillar marknadsekonomi så blir det billigare för oss vanliga om man lägger ned en ledning i backen än om 10 olika aktörer gör samma sak. Det blir bättre hushållning på det sättet.

Tydligen håller Billströms hejdukar att förstöra det bolaget så att det kommer att säljas av de borgerliga till ett dåligt pris. Som skattebetalare tar man sig för pannan.

Jag kan inte rösta s så länge det partiet leds av Billström. Vad tycker du Håkan, som jag röstade på i förra valet, att jag ska göra.

Peter Nilsson
som också bor på Kungsholmen

Anonym sa...

Hej Håkan

Här kommer en hälsning från Bengt Winroth, facklig företrädare på STOKAB på 50-års firande i Italien,Min gode vän Benke bad mig skriva ner följande:
"Ett stort tack till dig Håkan för att du bryr dig om oss på STOKAB. Fler av din sort så så skulle vi gemensamt kunna göra något riktigt bra av STOKAB för Stockholmsregionen. Benke ber oxå kamraterna på STOKAB att hälsa och tacka SKTF:s Stockholmsavdelning för det stöd de fått genom avdelningens kärnfulla uttalande."

Anonym sa...

Håkan, ledsen att meddela att syndarn ännu ej vaknat. Galenskaperna fortsätter på Stokab, man undrar hur långt det ska behöva gå innan det "högst" ansvariga skall ta sin Mats ur skolan. Till slut MÅSTE det bli för mycket även för dessa........