onsdag, juni 29, 2005

Semesterblogg II

Svalt i skuggan, hett i solen, perfekt fjällväder i slutet av juni. När jag lämnade Stockholm i måndags publicerade Aftonbladet äntligen den efterlängtade(?) första artikeln i serien som Peter Kadhammar jobbat med de senaste två månaderna. Stannade i Färila längst upp i nordvästra Hälsingland och köpte glass och Aftonbladet. Fick således ta del av Kadhammars första del i artikelserien. Inte särskilt upphetsande, inte ens en enda nyhet för de flesta. Här i västra Härjedalen, 25 mil bortom Färila finns inte Kadhammars texter med i kvällstidningen, så avlägset är Stockholm att kvällstidningarna knappt orkar skicka några ytterst tunna exemplar till denna del av Sverige.
Lika bra det, köper ändå Aftonbladet, för seriernas skull. Rätt skönt att slippa stockholmsskvallret. Ändå är det fantastiskt att det når upp till Färila. Lika märkligt som att två stockholmspolitiker tror att de är intressanta i Almedalen nästa vecka.

En positiv överraskning dock. Inköpte en 3G-telefon med Teliaabonnemang innan resan till fjällvärlden. Telia påstår på sin hemsida att deras 3G-nät täcker även västra Härjedalen. Det stämmer faktiskt! Nu bor jag i och för sig centralt Funäsdalen, någon kilometer utanför samhället syns inte röken av 3G-access. Men ändå, mina vistelser i Funäsdalen blir enklare och
mer konfortabla från och med nu.

Annars är denna vackra del av landet bortglömt av de flesta. Något riktigt bredband till rimligt pris lär det inte bli här de närmaste åren trots att kommunen har goda ambitioner.
Såg också i en utredning från Motormännen att en tvåbarnsfamilj här betalar drygt 18.000 kronor mer per år för resor än motsvarande familj i storstockholmsområdet. Min bofasta granne berättade att när hans fjortonårige son behövde glasögon blev det två resor till Östersund tur och retur, sammanlagt 92 mil. En dryg tusenlapp bara i bensinkostnad. Tag fram kartboken och mät upp 92 mil från Stockholm och söderut får du en hyfsad uppfattning om avstånden häruppe.

Det är klart att man imponeras av denna kommun med en yta som Skåne och bara drygt 11.000 invånare, många gamla och de flesta som jobbar är dåligt avlönade. Trots det klara man av att hålla en god service som fungerar även när alla 40.000 turistbäddar är fyllda av 08:or och andra främlingar.
Dom är väl värda varenda skatteutjämningskrona som hamnar här.

En fiskmås som förirrat sig ända hit upp i fjällvärlden väste i mitt öra att Stokabs VD sedan två år, allmänt kallad "Drutten" bokat företagets lyxiga villa på Sandhamn lagom till Gotland Runt. Märkligt att Stokab som sägs vara ett bolag på dekis har råd att hålla sig med detta enligt uppgift så tjusiga sommarställe samtidigt som man sänkt lönerna för 30-talet anställda.
Detta kan väl knappast vara en rötmånadshistoria redan i slutet av juni?

Kanske det är idé att slå sig ned här i fjällvärlden, människorna här verkar så lugna och harmoniska. Såg just på min promenad till affären att pastorsexpeditionen mitt i byn är till salu. Skulle kunna bli ett förstaklassens Internetcafé om jag bara lyckas fånga in någon bra radiolänk på väg ut mot cyberspace.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Håkan!
Så skönt att höra din beskrivning av livet i Härjedalen. Man blir inte lite avunsjuk! Jag som haft min semester redan.

Själv är jag åter i tjänst som facklig ordförande hos Stadens Bredbandsbolag. Var det verkligen 50år jag fyllde, kändes som 70år efter min första arbetsdag.

Väldigt vad fåglarna flyger snabb, men man kan ju inte sluta förundras hur tokigt det kan bli när firman är fritidshusägare på Sandhamn.

Läser man Aftonbladet förstår man ju allt, eller blir det bara rörigare......men det verkar vara melodin just nu.

Ha det så gott och glöm ej myggstiftet!!!

Benke Winroth

Anonym sa...

Hej Håkan,

Angående Kadhammars artikel idag blir jag riktigt orolig över att vår statsminister kan tappa bort hemliga dokument. Eller kan det möjligen vara så att det är avsändaren som försett Kadhammar med dokumentet??

Anonym sa...

Vadfalls,

Är "fritidshuset" på Sandhamn fortfarande i STOKABs ägo? Det var ju ett jäkla liv om det för två års sedan. Bl a föranledde ju huset att tre s-märkta ledamöter i styrelsen tvingades bort, VD:n fick sparken och nästan hela ledningsgruppen fick lämna företaget.
Kan det vara så att man nu kommit till insikt om att det i alla fall var en klok framtidsinvestering?