tisdag, december 27, 2005

Alternativ död

När tsunamikatastrofrapporteringen står mig upp i halsen tänker jag på de tusen och åter tusen barn i Afrika som i år dött i aids. De mängder av barn som dagligen dör i mässling och andra sjukdomar som i det närmaste är utrotade i västvärlden. Mina tankar går också till de tre vänner som avled redan under första kvartalet, två i cancer och en av brustet hjärta.

Sedan förra julen har femtonhundra svenskar tagit sitt liv och ungefär lika många som dog i tsunamin har dött i trafiken.

Konstaterar därmed att det finns alternativa sätt att dö.

För de nära och kära lägger alltid sorgen en extra sten i ryggsäcken, ibland så tung att man knappt orkar bära den. Men ändå är det så att döden är det naturliga slutet på livet.

Jag påminner mig ett kinesiskt talesätt:
"Du kan aldrig undgå att sorgens fåglar flyger över ditt huvud, men du kan hindra dem från att bygga bo i ditt hår".

Inga kommentarer: