lördag, augusti 26, 2006

Valrörelsen igång?

Sakta men säkert börjar även jag komma igång med valrörelsen. Det tar lite längre tid med åren. Minns knappt längre min första valrörelse mer än att den sammanföll med första gången jag fick rösta. Det var i kommunvalet 1966. Kanske inte konstigt att jag tyckte mig se vissa fossila drag i badrumsspegeln i morse. Nåväl, alla säger att valrörelsen är igång så det är bara att acceptera och ge sig ut i det vackra augustivädret.

Till valstugan på Fridhemsplan och efter några rundor i närområdet konstaterar jag att det är mycket folk ute men intresset för att prata politik är svalt. Det är klart, alla hade mycket att uträtta, höstterminen i skolan har startat och barnen ska ha nya kläder och skolväskor. Säkert var det också en hel del vuxna, med eller utan barn som också ekiperade sig inför den kommande hösten.

Det mest överraskande i gatubilden på Kungsholmen mitt på lördagen var att det fanns minst en folkpartist i alla fyra gathörnen i korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan. Kan inte påminna mig att jag sett så många folkpartister ute på Kungsholmen samtidigt. Pratade med ett par av dem och önskade dom lycka till i jakten på sina huvudmotståndare, moderaterna. De borde ha skapliga förutsättningar att bli framgångsrika då det finns mer än nog av moderatväljare i denna fina gamla arbetarstadsdel.

Avrundade lördagen med att åka en bit västerut, på andra sidan Tranergsbron för ett besök hos partivännerna som ordnat festival på Tranebergsängen. Välorganiserat, trevligt och trivsamt men glest med publik. Även brommaborna valde väl shoppingvagnen för hoppborgen och sockervadden. Kanske var det ändå tur att det inte var fullsatt då de bokade talarna också uteblev.

Någon vidare fart i valrörelsen som ska vara igång upplevde jag inte denna lördag. Så jag håller fast vid min ursprungliga plan och börjar valrörelsen på allvar den 1 september, 16 dagars valrörelse känns lagom för min ålder och jag vill gärna vara både frisk och arbetsför den 18 september.

Inga kommentarer: